fredag 9 maj 2014

Inför vecka 20

Hej!


Utedagen tillbringade vi i en solig Blackebergspark. Vi var mer eller mindre ensamma där så det var fritt fram till alla "leksaker". När barnen då ändå väljer att hitta på egna lekar tillsammans i varierande konstellationer känner jag än en gång hur vi alla verkligen trivs ihop!


I matematik har vi tränat på begreppet hälften. Barnen har fått använda plastkuber. Jag har frågat vad t ex hälften av 8 blir. Då delar barnen upp 8 plastkuber på ett A4 som är indelat i 2 delar. "Hälften av 8 är 4". Nästa vecka fortsätter vi med begreppet hälften och fortsätter med begreppet dubbelt.


Vi har nu arbetat med alla bokstäver förutom Q. Därför tränar vi mer på att kunna alfabetets ordning genom att göra A-Ö prick till prick, att dra streck mellan små och stora bokstäver som hör ihop och att skriva de stora bokstäverna så snyggt man kan. Eftersom barnen är så otroligt jobbsugna får jag ta fram svårare och svårare material. Ett exempel är "Ordjakten" som går ut på att hitta ord våg- och lodrätt bland massor av bokstäver i ett rutnät.


Uteidrotten var jättekul och lite kall för den som inte sprang. Vi spelade fotboll och lekte "Flaggan". Malin tränar vår- och sommarsånger med barnen. När jag var på SETT-mässan i torsdags dansade både barn och vuxna på borden! När katten är borta......!


Idag hade vi NTA, vi mätte med våra egentillverkade mätstickor. Men först diskuterade arbetsparen fram vad de skulle mäta, skrev/ritade vad de valt och gjorde sin förutsägelse. Nästa vecka tänkte jag att vi skulle se en film om hur tokigt det kan bli om man inte använder sig av samma enhet i en matbeställning.


Onsdag 13/5 är det dags för ännu en fadderaktivitet. Den här gången springer vi "Alfa-ruset" tillsammans med våra faddrar uppe på FK-vallen med start kl. 13:00. Vi kommer inte att byta om, men de som vill kan gärna vara sportigt klädda hela dagen.
 
Till onsdag 14/5 har barnen fått en hemuppgift i matematik. Det är två uppgifter som handlar om uppdelning av tal. Det finns inte bara en lösning. Prata gärna med barnen om detta. Fråga om de kommer på flera förslag. Låt dem sedan välja ett som de redovisar i boken. Den andra delen av hemuppgiften handlar om ordningstalen. Här får barnen träna ordningstalen genom att färglägga enligt instruktion. Träna gärna med fördel lite extra här. efter att barnen gjort uppgiften kan ni som föräldrar ställa fler frågor, ex: "peka på den tredje clownen!", "Vilken färg på hatten har den femte clownen?" Ni som vill kan också följa upp med att räkna och träna ordningstalen i andra situationer, när ni går i trappor och räknar trappsteg, ser en kö, föremål på rad osv...

Önskar er alla en trevlig helg!

/ fröken Lollo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar