lördag 30 augusti 2014

Inför vecka 36

Hej!



Då var skolarbetet igång ordentligt! Som ni kan se på bilden nedan tyckte barnen att de haft det som bäst under idrotten, på biblioteket och att alla har jobbat hårt under veckan (på bilden vid stjärnorna). Det vi ska bättre oss på under nästa vecka är att alla ska räcka upp handen och inte tala rakt ut, av respekt för varandra (på bilden bredvid raketen).



Under veckan som gått har vi arbetat en hel del med sommarläxorna. Barnen har sorterat sina saker från kort - långt, högt - lågt, olika kategorier för sig och också i efter färger. De har också fått skriva 3 beskrivande ord och en mening om sitt sommarminne. Vid ytterligare ett tillfälle la vi alla sommarminnen i mitten av en ring. Jag läste sedan de 3 orden från varje barns papper och de skulle gissa vilken sak det var jag beskrev. Sedan fick barnet berätta lite mer om sin sak. Jätteroligt!

I matematik har vi också arbetat med fler, färre, flest, ordningstalen och att skriva antal till siffra.

Vi har påbörjat vårt NTA-arbete "Balansera och väga" då barnen har haft förutsägelser, undersökt, diskuterat resultat och jämfört detta med sin förutsägelse. Vi klippte ut pappersfjärilar som vi försökte balansera på en helt ovässad penna. Sedan testade vi vad som hände om man satte på en, två eller flera gem någonstans på fjärilen.


Vi hade SO på schemat och då diskuterade vi vad det innebar. Idag  hade vi genomgång av hur våra klassråd kommer att gå till.

Vi har haft 2 klassvärdar under hela veckan som har haft olika uppdrag, ett av dessa är att vara ordföranden eller sekreterare på klassrådet.

När det gäller idrotten vill jag ge en eloge till er föräldrar som lyckades komma till rätt plats och i tid redan första idrottspasset! Idrottslärare Maggan berättade samma dag för mig att det hade gått jättebra med barnen. Jag blir så stolt ;)

Under nästa vecka kommer vi fortsätta vårt arbete med Lyckostjärnan, en kapitelbok från 6-års. I den får vi lära känna alla karaktärer som finns i deras blivande läsebok. Vi pratar om vad vi läser, diskuterar vad som kommer att hända, reder ut begrepp, sammanfattar vad vi läst och kopplar detta till det vi läst en annan gång eller själva varit med om.

Vi har också en högläsningsbok som barnen ännu inte sett framsidan på, varken bilden eller titeln. Nästa vecka är det dags att gissa hur framsidan ser ut! Det här är ett av sätten hur vi arbetar genom att vara Spågummor. Vi kommer också att arbetade lite med att "läsa  mellan raderna" - vad betyder det?

I veckan som varit var Linda ledig för att skola in sitt barn på förskola. Felix har varit vikarie. Tyvärr blev både Linda och hennes barn sjuka så inskolningen pågår hela eller största delen av nästa vecka. På måndag ska barnen få träffa en vikarie som heter Joakim.

Tidag 9/9 kl. 18.00 är det föräldramöte.

Onsdag 10/9 är de första utvecklingssamtalstiderna. Vi vill så gärna få ut alla tider samtidigt och det är logistik och samarbete mellan många för att få till det på ett bra sätt. De kommer så fort som möjligt!


På fritids den här veckan har vi börjat komma in i rytm. Efter något längre skoldagar än i sex-års så ser barnen fram emot att springa ut på skolgården och leka, vi har köpt in många nya uteleksaker. Det byggs "hus" i buskarna och barnen leker grannar och vattnar varandras blommor och tömmer brevlådor. Några av barnen har målat i ateljén som ligger i korridoren på samma plan som vår avdelning. De parade ihop sig och lyssnade på Johann Bach och fick måla en bild som de tyckte passade till musiken, de diskuterade kort med varandra och valde sedan färger, motiv och vem som skulle göra vad. Det blev allt från fåglar och sälar till ballerinor. När de var klara så fick de döpa dina konstverk och signera dom. En rolig timme som var lugn och kreativ. Konstverken hänger nu uppe på fritids. Nästa vecka så börjar vi med något nytt; temavecka - kompistema, detta knyter vi till skoldagen då barnen pratat haft hjärtevänstimme. I våras fick vi ett önskemål av föräldrar(genom fritidsenkäten) om att det vore bra att försöka få med alla barn i våra aktiviteter så att inte vissa väljer att spela fotboll eller pingis varje gång det är en aktivitet. Nästa vecka har vi därför delat in barnen i grupper om ca10 så att en grupp om dagen i lugn och ro ska få knyta kompisarmband. Det blir spännande!

Trevlig helg på er alla!

Hälsningar från alla pedagoger i årskurs 1








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar