fredag 6 februari 2015

Vecka nummer 6

Vecka 6

Hej!
Den här veckan har vi fortsatt att studera vad våra djur gör på vintern. Hur  gör dom för att överleva? Vi såg en film om djuren i norr och därefter fick baren skriva och rita om ett av djuren i sin årstidsbok.


På matematiken fick barnen försöka lösa några knepiga matteproblem. De kliade sina huvuden, vände och vred på klossar för att komma fram till en lösning. 
Det komplicerade bygget "Tornet"


Vi inledde även ett nytt avsnitt av Mattedetektiverna, där den mystiske X åter ställt till det för kalkylerna.

På svenskan gick vi igenom bokstaven Å/å. Vi samtalade denna gång om vad man kunde äta som började eller innehöll bokstaven Å. Förslagen var många, från ål, åsna, entrecote till kål och åkerbär.

Idag fredag är det Samernas Nationaldag. Vi samtalade om deras historia, kläder, språk, bostäder, musik och hur de nutida samerna lever. Vi såg också en film om dem och eleverna fick rita den samiska flaggan.


Vi samtalade som vanligt om förra veckans läxa: om hur en bra kompis ska vara. De fick sedan en ”hemlig kompis” till och med nästa fredag, som de skulle vara extra vänlig emot.

Den här veckan på fritids så har vi tjuvstartat med alla hjärtansdagfirande i form av hjärtevänspyssel till våra "hemliga kompisar".

Barnen har fått testa på inneleken "blinda draken" en uppskattad aktivitet som de pratade länge om efteråt. Låt gärna barnen berätta hemma om vad leken gick ut på.

Nästa vecka på tisdag så ska vi åka pulka vid koängen, ta med hjälm och pulka. Samma regler som förra gången: ingen snowracer. Vi är tillbaka senast 15:30.


Nästa vecka så ska vi också rösta fram ett namn till vår avdelning som nu inte har något namn. Barnen får lägga sina röstförslag i fritidslådan(helst ska namnet klinga bra med 2ornas namn Stjärnan). Nästa fredag så bestäms ett namn. 

Hemuppgifter till nästa vecka är kapitel 15 i ”Den magiska kulan” och kapitel 2 i matteläxboken.

Trevlig Helg önskar


Håkan, Lollo, Jennifer, Emmy, David och Roméo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar